De taalontwikkeling stimuleren? De meest simpele ouder-kindactiviteiten die plezier geven zijn al effectief. Speel ‘verstoppertje’ met jonge kinderen, waarbij je je gezicht verstopt achter je handen, en vraagt waar je bent, of waar het kind is. Of tover een appel uit je vestzak. Speel ‘wat is weg’ met ouders en kinderen of ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’.
Het zijn een paar van de lessen uit de workshop Voorlezen komt voor lezen’ van Nicoleta Vandeputte. En hier kwam geen boekje aan te pas! Op 29 september volgden pedagogisch medewerkers en een groepje deelnemers van Thuis in Taal haar activiteit.
De wereld ontdekken
Nicoleta Vandeputte is onze collega die de aanpak Thuis in Taal in Brussel begeleidt. De workshop hoort bij de tentoonstelling ‘Voorlezen komt voor lezen’ in Brussel. In zowel de workshop als de tentoonstelling gaat het over alle mogelijke manieren om voor te lezen, behalve uit een boekje. Zo ontdek je hoe jonge kinderen de wereld ontdekken en hoe beelden en verhalen daarbij helpen.
Simpele activiteiten, spulletjes die in elk huishouden beschikbaar zijn, eenvoudig plezier maken samen en daar veel bij kletsen in je eigen taal. Daarmee kunnen alle ouders hun kinderen ondersteunen bij de taalontwikkeling. Als je dat laat zien op het kinderdagverblijf of op school als ouder-kindactiviteit is er al een wereld gewonnen.